När det handlar om sci-fi film och vad som är verkligt och vad som är overkligt, så kommer det naturligtvis alltid dra åt det overkliga. Trots allt är det ju det som gör att de flesta vill se dessa filmer. Bara benämningen sci-fi, står ju för sience fiction, vilket helt enkelt betyder något som inte finns. Nu är det dock inte så att detta behöver bestå för evigt. I det fallet går det att gå tillbaka till massor av filmer, och snabbt se att det faktiskt kommit närmare verkligheten än vad du kanske trodde från början.

Filmerna Iron Man från 2008-2013

Detta ser du: Multimiljaderen Tony Starks laboratorium är fullt av avundsvärda prylar, men ingenting är mer imponerande än hans datorsystem och personliga assistent, J.A.R.V.I.S. Vad som verkligen är visuellt påverkande är J.A.R.V.I.S användargränssnitt och holografiska kringutrustning som Tony kan manipulera med sina händer (till skillnad från filmen Minority Report så krävs det inga handskar).

Vad är verkligt: Här är inte bara är J.A.R.V.I.S vad Siri strävar efter att vara, Space X CEO Elon Musk (som ofta ses som inspirationen till Tony Starks karaktär), har arbetat med ett sätt att replikera en virtuell arbetsyta som Tony’s lab. Förra året visade han på sätt att designa raketdelar med handkontroll. Detta försöker han med en Leap Motion-kontroller, Oculus Rift och en projektor. Musk tror att denna teknik kan revolutionera design och tillverkning. I ett annat hörn av världen experimenterar interaktionsdesignern Jinha Lee med sätt att göra dataskärmen onödig. Hans prototyp för SpaceTop är datorns skrivbord som en portal som du kan nå till för att manipulera digitala objekt. Både Lee och Musk tar itu med hur människor kan interagera med datorer och digitala objekt på ett mer naturligt sätt.

The Matrix Trilogy 1999-2003

Detta ser du: I en dystopisk framtid är det som uppfattas som verklighet bara en virtuell simulering skapad av känsliga maskiner som har tagit över den mänskliga befolkningen. Detta ger en helt ny mening att vara “online”.

Vad är verkligt: Även om det inte är lika otrevligt som de intelligenta maskinerna som styr den så kallade matrisen, kommer Oculus Rift mycket nära känslan av att vara helt omfamnad av en ny värld. I den senaste versionen av deras produkt har ingenjörerna på Oculus Rift skapat funktionen positionsspårning, vilket innebär att den virtuella världen rör sig med användarens huvud. Detta minskar oskärpan vid rörelse och leder till bättre skärpa. Här finns även en OLED-skärm som exakt efterliknar två blinkande ögon.

Total Recall – Nyproduktion 2012

Detta ser du: Varje scen innehåller en skrämmande skapelse, inspelade drömmar, implantat i form av minnen, svävande fordon, holografiska kommunikationer och pekskärmar. Men den visuella effekt som verkligen står ut är implantatet inbäddad i personernas händer. När en person lägger händerna på vissa fasta ytor, till exempel ett glasfönster, omvandlas det till en bildskärm.

Vad är verkligt: Airborne Ultrasound Tactile Display, skapad av forskare vid Tokyo University, projekterar den visuella bilden av ett tangentbord och kan även använda denna teknologi på din handflata. De förutspår denna teknik kommer att utvecklas till perfektion inom ett decennium.

Utvecklingen går framåt

Som du ovan har läst så är det inte alls något konstigt med att det du tidigare sett på film, plötsligt är något som blir verklighet. Nu kommer det naturligtvis att finnas massor av saker som är helt omöjligt att tänka sig idag, men se vad som har hänt de senaste 20 åren. Ett bra exempel på utveckling och sci-fi är också att använda boken 1984 skriven av George Orwell. Här kan du verkligen se någon som i sin bok förutspådde mycket av det du ser i dagens moderna samhälle.